perolsen.net

Det præteknologiske gennembrud

Det præteknologiske gennembrud (Portal)

Kapitel 5. Repræsentationsteori og komputerdesign

Spor (track): Fra tydning til betydning

5.2.b. 

Den skjulte betydning & hemmelige lære
Gematria
Kabbalaen

 Den skjulte betydning og hemmelige lære

Med skriftsproget kan man tale om "the trail" som en fortælling af "traces", man kan tale om fonologiske glottografier, a om syntagmets paradigmatiske system,  b om "delrepræsentationernes rækkefølgemæssige helhedsbetydning", og det bør omstående fremgå hvilke sociologiske implikationer udviklingen fra tydning til betydning blandt andet har medført for fortidsmennesket.

Det skal anmærkes; at de to nyere klassiske oldtidssprog: græsk og hebraisk fremstod ambivalente altså mangetydige, ved at have såvel en fonologisk semantisk talesprogsrepræsentation, som en numerisk repræsentationsværdi for hvert enkelt tegn: hver enkelt bogstav havde altså såvel en lyd som et tal tilskrevet (og derudover også et navn og en række betydninger, men dette synes i første omgang mindre betydningsfuldt for den foreliggende argumentation.). Talværdierne opstod formentlig som praktiske forodninger, hvor diverse lydbogstaver også blev brugt til at skrive tal med. Selv romerne brugte langt senere bogstaver til at skrive tal med, og først da araberne fra inderne lærte de specielle taltegn (nu kendt som arabertal) fik sprogene specielle tegn til at skrive tal med.

 Dette forhold har præsteskabet i de senere oldtidssprog - altså græsk og hebraisk - ikke sent udnyttet. Hvordan gematria a opstod, det vides ikke sikkert; - man kunne forestille sig, at en skriver har skrevet for eksempel et gudenavn i bogstaver og så siden har sammenlagt enkeltbogstavernes numeriske værdier for derefter stolt at proklamere: "den og den Gud har det og det nummer!".

[TOP]

Gematria

Det ovenfor beskrevne udgør gematrias tværsummeringsprincip, og man ved; at i hvert fald jøderne har hentet inspiration til deres kabbala hos grækerne, som har hentet grundprincipperne hos kaldæerne, det folk som residerede altså holdt til i herskerpositionen over de mesopotamiske bystater, da Alexanders græske hær underlagde sig det nærorientalske område og mellemøsten.

Gematria åbner en herlig mulighed for fuldstændig virkelighedsabstraheret viden, for symbolsk ækvivalerende ambivalens og ambiguitet, for krydskorresponderet hemmelig kryptik, b som det skal fremgå.

I 1919 udkom Thomas Simcox Lea og Frederick Bligh Bond med et indtil for få år siden ganske overset skrift: "The Apostolic Gnosis" (: den apostolske gnosis (eller viden)). [i]

Det fremgik af deres studier, hvad mystikere og magikere længe havde vidst; at de kristne græske ord udgør ét stort system af gematriske matrixtal c og numre så som 888 og måske især 37 (: det 13. primtal, jævnfør tallet 13 omtalt i kapitel 3 (III.52)), talkombinationer der - som repræsentation for symbolske tankereferenter - igen henviste til andre lignende ækvivalenser med andre ord: med overensstemmende betydninger og/eller numeriske værdier.

Man kunne måske misforstå Lea, Bond og mange mystikere, magikere og kabbalister derhen; at mange græske og siden hen også hebraiske ord danner kunstigt skabte symboler med henblik på at få gematriske regnestykker til at passe, dette synes givet tilfælde med en del af disse, som ikke oprindeligt findes nedskrevet i naturligt sprog, men ligner "kunstord" komputerede altså beregnede for at indeholde en bestemt numerisk værdi, og siden tillagt en betydning, som korresponderer til denne værdis betydning.

Det teomagiske postulat indebærer naturligvis; at disse utroligt mange sammenfald ikke skyldes menneskelig tilpasning af de sproglige og aritmetiske altså udregningstekniske værktøjer, men ene skyldes disse værktøjers gudegivne natur og naturlovsbundne struktur.

Et velkendt argument har lydt; at ingen i oldtiden har haft regne- og verbalbehandlingskraft til at skabe så store kontinuerte betydningssystemer med så afgørende redundans og internt overensstemmende vederhæftighed. På den anden side kan man så indvende: hvad skulle lærde ellers bruge deres indsigter og tid til? - Men spørgsmålet forbliver stadig principielt uafklaret og vedkommer ikke direkte foreliggende kapitels emne, hvorfor det efterlades ubehandlet om end anmærket her.

I den græsk, kristne bevægelse findes denne metode givet brugt til at tilskrive Jesus eller med det græske navn Kristus (: den salvede) også kaldet 888, en række betydninger i tallet 2368 (37 * 64), jævnfør Lea og Bond p. 25ff og de over 500 gennemregnede eksempler herpå i deres værk fra p. 66ff.

 Der skal ikke her skabes foranledning for den tro, at hele kapitlets pointer gøres ene med Leas og Bonds indledende bemærkninger om at græsk (p. 19):

"... sætter skriveren i stand til under Åndens inspiration at give effekt til de inderste spirituelle betydninger ved den fuldkomne forening af bogstaver og tal som består i det.". a

Tværtimod synes dette blot en understregning af "de videndes" allerede omtalte monopolsituation. - En anden - mere social pointe - hos Lea og Bond skal især fremhæves, nemlig ((ibid p. 34ff) især p. 42ff): at gematria tidligt fungerede som hemmelig kode blandt de såkaldte "urkristne", og at især tolkningen af det såkaldte "dyrets nummer" (666), skulle have udløst forfølgelsen, efter at romerne, via spioner, havde fået indsigt i "de videndes" "hemmelige læres kode".

Faktisk giver såvel ordene "kejser" som "Nero" 666 i såvel græsk som hebraisk gematria, bedre har det ikke syntes at det hebraiske ord for "latin" "Rom": RUMIITh (: det romerske dyr) også giver 666 i kabbalaen. Endelig har romerne så måske forstået gematrias princip, og har samtidigt indset: at deres latinske sprog ikke rummede denne mulighed, end samtidigt med at de har indset: at de lavere latinske numeralier sammenlagt også giver 666 [ii], og derfra har tommelfingeren fundet retningen nedad, især da de kristne med dødsforagt fastholdt at deres gudesøn, 888, skule triumfere over Rom, 666, til sidst (hvad man da også kom til under det kristne tusindårsrige styret fra Rom i kali-yuga (jævnfør slutnote i kapitel 3 (III.57.SN.5).

Den pointe som fremgår her: at betydningen kan repræsentere et spor ("track") som magthaverne ikke ønsker befærdet; - det synes noget lig den situation videnskabsfolk som Roger Bacon og Galileo Galilei a senere vil stå i denne gang med kristkirken som dømmende og "vidensfornægtende" instans.

Dette forhold viser på en gang nødvendigheden af "koden" af "den hemmelige lære", samtidigt med at det viser, hvor galt det kan gå, når det teologiske abstraktionsniveau eliminerer altså udrydder repræsentationernes virkelighedshenvisning til fordel for postulerede sande relationer mellem symboler og det symboliserede.

Alt efter om man accepterer gematrias princip eller ej, kan man kalde - for eksempel disse betydninger i 666 og 888 - for åbenbaringer eller tilfældigheder. Under begge omstændigheder skrives der om henholdsvis givne eller tilskrevne dogmer, "himmelgjort" udfra deres basis i de faktiske virkelige livsomstændigheder - jævnfør bemærkningen om videnskabelig forskning i den hemmelige lære omstående også om kalendervidenskaben og så videre.

Det skal fastholdes, at den græske gematria har gjort det muligt; at "udregne" værdien af et givent ord, og at dette, for de troende eller overbeviste har udgjort en kilde til "semantisk" tydning: til at ane "det ukendte"s fremtrædelsesformer altså repræsentationer, som i kode anviser den snævre sti ("track") til det guddommelige. At "koden" så har forekommet relativt nem at bryde: "at cracke", det udgør et andet forhold, som har sendt mange kristne på deres velkendte lidelsesvej ("track").

[TOP]

Kabbalaen

Her har et andet folkefærd, jøderne, taget ved lære. Kabbalaens kode fremstår langt mere avanceret og danner, som det vil fremgå, grundlaget for den moderne vestlige teomagis korrespondens- og symbolteori.

Grundsystemet synes dog det samme i al gematria: til hvert bogstav svarer en korresponderet talværdi, og hertil endvidere en udfaldsvej til det uendelige korrespondenskontinuum via yderligere tilskrevne betydninger så som: et navn, navnet har en betydning som kan skrives ud i et ord, der så igen danner et nyt tal med en ny værdi, endvidere findes bogstavet blandt andet korresponderet til det konglomerat af den babyloniske stjernetydning og den græske elementlære, der i dag kaldes astrologien, og i oldtiden udgjorde kalendervidenskabens kronometersystem. b

Som eksempel kan nævnes, at det hebraiske bogstav Aleph betyder lyden "A" med værdien "1" og navnet "Aleph", som betyder "okse" med værdien "111" og elementet "luft" og så videre.

Kabbalaens oprindelse fortaber sig i historiens tåger, "Sohar"-skriftet og med det, den kabbalistiske tydning af "Tora'en" (: de tre indledende såkaldte "Mosebøger" i "Bibelen" blandt kristne kaldt "Gamle Testamente") og resten af de bibelske skrifter i følge det kabbalistiske betydningssystem, regnes for snart godt 1000 år gammelt i dokumenteret forhistorie (forfattet af Moses ben Leon), men ligesom med runologien stammer systemet fra hedenold, og det har ikke ændret sig væsentligt siden.

Moderne kabbala bygger på disse to kilder, sammen med "Sepher Yetzirah", et andet lille grundskrift i moderne teomagi, hvor de 22 hebraiske bogstaver, "rødderne", sættes i forhold og relation til livsvisdommens selvsyn:

- Når de hebraiske ord AHBH (ahbah: kærlighed = 1 + 5 + 2 + 5 = 13) og AChD (echad: enhed = 1 + 8 + 4 = 13) har samme værdi, siger det altså kabbalister noget om kærlighedens og enhedens natur, når foreningen af kærlighed og enhed (13 + 13 = 26) svarer til Guds navn: IHVH (Jehova = 10 + 5 + 6 + 5 = 26), siger dette altså at ...

 Dette afsnit har undersøgt, hvordan de græske og hebraiske alfabeters ambivalente funktion som dels bogstav og lyd dels tal og værdi, eller med komputersprog: deres funktion som "string" (tekststreng) og som "integer" (heltal) gør det muligt, udfra den enkelte betydningsrepræsentation ("trace") at læse flere spor ("track"); blandt andet det yderst materialistiske bogholderis regnekunst som bliver nødvendig, da varemarkedet udvikler penge og deraf oplægget til kapitalformen men også af en mere spirituel postuleret sandhedsrelation af naturbeherskende art, hvor tydningsmuligheden bliver betydningen af de store spørgsmål, af "det ukendte": det uforklarlige i den semiotiske trekant og dermed i al betydningsproduktion via tegnmæssig repræsentation.

[TOP]


Fodnoter:

     a fonologiske glottografier: eller lydmæssige tegnrækker i sætningskonstruktionen. Jævnfør tidligere fodnote omstående.

     b syntagmets paradigmatiske system: efter græsk syntassein: sammenstille, samordne. Grammatisk den helhed af sætninger hvori ordene optræder som enkelte led: det sproglige forløb. Og efter græsk para deigma: sideløbende bevis. Mønstergyldigt eksempel. I sprogvidenskab betegner syntagmet altså: det sproglige forløb, mens det paradigmatiske system altså betegner: sprogkodens mindstedele. Syntagmets paradigmatiske system altså: sprogkædelogikkens system af fonemer eller lydmæssige mindstedele.

     a gematria: Efter det græske grammateia: vedrørende bogstaver. Ved metatese (: ombytning af bogstaver), heraf det hebraiske gematria altså: den idé at bogstavernes talværdier giver numre for de enkelte ord gennem tværsummering. (Forklares yderligere i teksten).

     b kryptik: efter græsk kryptos: skjult. Kryptik altså: skjult, kodet, gådefuldt, kun for indviede (se også fodnoten p. XXX (IV.27)).

     c matrixtal: efter latin mater: moder, heraf matrix: avlsdyr. Matrixtal altså: grundtal, grundliggende mønster, ofte ordnet i et system af rækker og kolonner.

     a "... enables the scribe under the inspiration of the Spirit, to give effect to the most intimate spiritual meanings by the perfect union of letter and number which subsists in it.".

     a Roger Bacon: (1214-1294); Galileo Galilei: (1564-1642). Begge udsat for forfølgelse fra kirkens side på grund af deres videnskabelige forkastelse af religiøse dogmer til fordel for eksperimentel videnskab på grundlag af observation. Begge fik ry som troldmænd i kraft af deres videnskabelige indsigter (især Bacon).

     b kronometersystem: efter græsk Cronos: den personificerede tid. Et kronometersystem altså: et tidsopmålingssystem.

[TOP]


Slutnoter:

[i]. Simcox Lea og Bligh Bond havde gennemregnet en række kristne ord og grundbegreber efter det græske systems værdier, de anvendte dog det traditionelle system, hvor værdier 6 og 90 udelades:  

Græsk Latin Navn Værdi
A a alpha 1
B b beta 2
G g gamma 3
D d delta 4
E e epsilon 5
Z g zeta 7
H è eta 8
Q th theta 9
I i iota 10
K k kappa 20
L l lambda 30
M m mu 40
N n nu 50
X x xi 60
O o omicron 70
P p pi 80
R r rho 100
S s sigma 200
T t tau 300
U y ypsilon 400
F ph phi 500
C kh chi 600
Y ps psi 700
W ô omega 800

Heraf så igen JESUS = (iota + eta + sigma + omicron + ypsilon + sigma) = (10 + 8 + 200 + 70 + 400 + 200) = 888 = 37 * 24.

Den figur de nu fandt, "den vise sten" bestod af 37 cirkler formet i en sekskantet figur, et billede igen i to dimensioner af en tredimensional terning:

Lea og Bond beskriver figuren således (ibid p. 25):

"... et symmetrisk billede af en terning vist i fladt format ved isometrisk (: en måde at vise tre dimensioner i to uden et forsvindingspunkt, oversætters anmærkning) projektion, som en heksagonal (sekskantet, oversætters anmærkning) "sten", og delene af dette billede, synlige og usynlige, giver alle seriens mystiske tal i rækkefølge.".

"Metakuben"s grundtal bliver 37 synlige cirkler af 64 i alt. 37 * 64 = 2368, et tal Lea og Bond (jævnfør teksten) giver mere end 500 ortodokse, kirkelige tekstbelæg for (fra deres p. 66 og frem). Som de (ibid p. 66) anmærker om dette tal, 2368:

"Den følgende liste af gematria over tallet tilbydes læserne som bevis på dette udsagns sandhed og det vil være åbenbart, at ingen teori om tilfældighed kan dække fakta.".

Som med en lang række andre emner og områder af betydning for tekstmæssigheden her, må den interesserede læser selv gå videre til kilderne, for at opnå andet end blot introducerende og pointefremhævende indblik.

Om deres omfattende, gennemregnede eksempelsamling konkluderer Lea og Bond (ibid p. 32f) følgende generelle holdninger til græsk, kristen gematria eller apostolsk gnosis:

"Kun tre ting kan bibringe overbevisning, og tilføje uafviseligt bevismateriale for medvirken af noget mere end tilfældighedernes love.

Disse er

(1) En ægte meningssammenhæng som fremgår af de ord og sætninger der findes i ethvert givent tal.

(2) En association eller sammenhæng i meningen mellem ordene for matematisk eller geometrisk forbundne tal, sådan som de kan vises at eksistere i tilfældet med "metakuberne".

(3) En fortolkningsmæssig konsistens og "ortodoksi" som kan opdages mellem resultaterne, hvor disse resultater er stringent rationelle og logiske.

Det er altid muligt, i konstruktionsmæssig og eksperimental gematria, at fejlanvende termerne og at fremstille nonsens, og i tilfældet med gematria er der særligt behov for skelneevne, når man accepterer en hvilken som helst kombination, som ikke giver sund og klar mening. Når vi fastholder denne rationelle regel, finder vi, at vi ikke blot opnår forsvarlig mening, men dertil også forsvarlig teologi.".

"The Apostolic Gnosis":

"... a symmetrical picture of a cube displayed on the flat in isometric projection as a hexagonal "stone", and the parts of this image, visible, and invisible, give all the mystic numbers of the series in turn." ... "The following list of Gematria upon the number is offered to readers as evidence of the truth of this statement and it will be apparent that no theory of chance can cover the facts." ... "Three things only can carry conviction, and furnish evidence irrefutable of the operation of something more than the law of chances. These are (1) A genuine consensus of meaning apparent in the words and phrases found on any one number. (2) An association or consensus of meaning between the words on numbers mathematically or geometrically related such as can be shewn to exist in the case of the "metacubes". (3) A consistency and "orthodoxy" of interpretation discoverable between the results where these results are strictly rational and logical. It is always possible, in constructive or experimental Gematria, to misapply terms, and to manufacture nonsense, and in case of the Gematria there is special need for discretion in accepting any combination which does not make sound or clear sense. Holding to this rational rule, we find we obtain not only sound sense, but sound theology as well."

 

[ii]. Denne numeriske værdi i de latinske bogstaver udgør alment teomagisk arvegods, og fremgår for eksempel af Lea og Bond p. 44 noten: D = 500; C = 100; L = 50; X = 10; V = 5; I = 1. (500 + 100 + 50 + 10 + 5 + 1 = 666); DCLXVI = 666. - Den oprindelige "kaldæiske" altså mesopotamiske betydning i tallet 666, som også kendtes af ægypterne, opstår ved beregninger med den velkendte "dekanatcirkel", den oprindelige agrare (altså landbrugsmæssige) kalenders 36 uger af 10 dage, som stadig anvendes i astrologien. Dekanatbilleder og -beregninger findes i såvel ægyptiske templer som overalt i den teomagiske litteratur. De 666 opstår ved at sammenlægge tallene fra 1 til 36. Således findes 666 som tallet for solens gang gennem "det perfekte år", og 888 synes senere blevet tallet for den højere, spirituelle sol hinsides dyrkelsen af naturfænomenerne som guddommelige: jævnfør den beskrevne udvikling hen imod monoteisme altså troen på én og kun én Gud.

[TOP]